De nieuwe betalingsregels inzake overheidsopdrachten zijn er

Vanaf 1 januari 2025 gebeuren betalingen in het kader van nieuwe overheidsopdrachten standaard binnen een behandelingstermijn van 30 dagen.

Dat is het gevolg van een wijziging aan het KB Uitvoering van 14 januari 2013 dat deze ochtend werd gepubliceerd en waarmee komaf wordt gemaakt met de standaardpraktijk dat overheden steeds 30 dagen de tijd hebben om uw werken/leveringen/diensten na te zien én daarna nog eens 30 dagen de tijd hebben om deze te betalen.

Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen op deze regel:

  • Gezondheidszorgverstrekkers hanteren een behandelingstermijn van 60 dagen, enkel voor werken/leveringen/diensten verbonden aan die specifieke activiteit;
  • Diezelfde zorgverstrekkers kunnen, mits voldaan aan bijzondere en cumulatieve voorwaarden, daarnaast nog een afzonderlijke verificatietermijn hanteren;
  • Alle andere aanbesteders kunnen eveneens afwijken als zij voldoen aan volgende voorwaarden:
    • De langere termijn moet uitdrukkelijk in het bestek worden opgenomen
    • De afwijking moet objectief gerechtvaardigd zijn op grond van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht
    • De termijn mag nooit langer zijn dan 60 dagen
    • De langere termijn mag geen kennelijke onbillijkheid tegenover de opdrachtnemer behelzen (zie voor de invulling ervan het gewijzigde art. 9, § 3 KB Uitvoering)

De lengte van de behandelingstermijn wordt bovendien ook gemonitord via een formulier gekoppeld aan de (vereenvoudigde) aankondiging van gegunde opdracht.

Ten slotte valt nog op te merken dat de behandelingstermijn in welbepaalde gevallen geschorst kan worden, bv. wanneer de aanbesteder de opdrachtnemer moet bevragen over het werkelijke bedrag van zijn sociale of fiscale schuld.

Opgelet: de gewijzigde betalingsregels gelden niet voor de betaling van de voorschotten conform de artikelen 12/1 tot 12/8 Wet Overheidsopdrachten!

Daarnaast blijven bestaande overheidsopdrachten het oude regime volgen.